1. در دوران عید می بایست از فعالیت بدنی کافی برخوردار باشید. پس قبل از عید چند دقیقه را به نوشتن اهداف و راهکارهایی برای افزایش فعالیت بدنی و حفظ تناسب اندام خود در نوروز اختصاص دهید.
  2. در نوشتن اهدافتان در عید نوروز مثبت نگر باشید و از جملات انرژی بخش استفاده کنید. برای مثال بنویسید : ( در ایام نوروز از گردش ، ورزش ، مهمانی و غذاهای سالم لذت خواهم برد.)
  3. برای خود ذکر نمایید که اگر در عید نوروز بتوانید به اهدافتان نایل گردید چه مزایای را برای شما به ارمغان می آورد و در پایان تعطیلات چقدر از این بابت خوشحال و راضی خواهید بود و یا اگر نتوانید به اهداف کنترل وزنتان نایل گردید و وزن اضافه کنید در پایان تعطیلات چقدر اندوه و حسرت خواهید خورد.
  4. اهداف تان را در جایی جلوی چشم قرار دهید و حتما هر روز صبح آنها را مطالعه کرده و به خودتان یادآوری نمایید.

نکات مهم در مهمانی های عید نوروز:

  • مصرف شیرینی در دید و بازدید های عید رایج است ولی مواد نشاسته ای و قندی ای که در شیرینی جات وجود دارند به راحتی تبدیل به چربی می گردند و فرد را چاق می سازند. لذا باید تا حد ممکن از مصرف شیرینی و آجیل در ایام عید خودداری نمود و به ویژه از مصرف آجیل در اوقات نزدیک به ناهار و شام پرهیز کرد.
  • در طی دید و بازدید ها و مهمانی های ایام نوروز ، ممکن است در مصرف میوه ، سبزی ، سالاد و آب ، کوتاهی شود و نیز تحرک و ورزش برخی افراد در ایام عید نوروز کاهش می یابد.
  • در ایام تعطیلات باید به میزان کافی آب نوشیده شود چرا که برخی از افراد به هنگام تشنگی ، غذای بیشتری می خورند یعنی تشنگی را با گرسنگی اشتباه می گیرند و نیز سعی کنید تشنگی خود را با آب (و یا چای) برطرف سازید و از نوشابه و شربت استفاده نکنید.
  • از بین مواد غذایی که در دید و بازدید ها به شما تعارف می شود بیشتر چای (بدون قند) ، میوه، خیار و خوراکی های کم کالری را انتخاب کنید و شرینی جات و آجیل را بسیار اندک مصرف کنید (مثلا در هر بازدید به تکه ای از یک شیرینی و ۱-۲ عدد پسته اکتفا کنید)
  • سعی کنید در مهمانی ها، ناهار و یا شام دسته جمعی و فامیلی ، هرگز با شتاب و عجله غذا نخورید و غذا را مزه مزه کرده و به آرامی بخورید و مکث زیادی بین لقمه های غذا داشته باشید . و در مهمانی ها نه خودتان غذای زیادی را در ظرف غذایتان بکشید و نه اجازه دهید دیگران این کار را برای شما انجام دهند و سعی کنید از بین غذاهای ارائه شده در مهمانی ها، بیشتر غذاهای کم چرب و کم کالری و کبابی را انتخاب کنید. انتخابتان بیشتر غذاهای کم چرب و سرخ نشده و ماست و سالاد فراوان باشد و برنج و نان را کم مصرف کرده و از سیب زمینی و مواد غذایی چرب و یا سرخ کردنی پرهیز کنید. و بدین شیوه از مهمانی و غذا نیز لذت ببرید.
  • به خاطر داشته باشید هدف از دید و بازدید و مهمانی های ایام عید ،خوردن زیاد نیست بلکه بیشتر از در کنار اقوام و خانواده بودن لذت ببرید.
  • منبع :

    دکتر حمید رضا فرشچی

    پزشک متخصص تغذیه و متابولیسم
    فلوشیپ چاقی و دیابت از انگلستان
    عضو انجمن متخصصین دیابت و چاقی آمریکا
    برنده جایزه ویژه موسسه تحقیقات چاقی اروپا